
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS  

 

On May 20, 2010, the Association of Independent Electronic Media (ANEM) held a workshop 

for its members on the topic of the pending digitalization and its implications for local and 

regional broadcasters. The intention of the workshop, which was attended by the 

representatives of the Ministry for Telecommunications and Information Society, regulatory 

bodies (RBA and RATEL), and the Public Company “Broadcasting Equipment and 

Communications”, was to inform the broadcasters about their obligations, as well as the new 

possibilities, attached to digitalization of television broadcasting. The joint conclusion of the 

workshop was that implementation of the action plan to accompany the Digitalization 

Strategy is already late, but the deadlines defined in that act, including April 4, 2012 as the 

date envisaged for final closing down of the transmitter network,  are still plausible, under 

the condition that full operability of the Public Company “Broadcasting Equipment and 

Communications” is ensured without delay, namely, under the condition that the 

Government appoints the Manager of this public enterprise and confers full powers to him 

without delay. Namely, the absence of a functional operator and partner in making 

preparations for digitalization places TV stations into a situation where they find it 

impossible to plan their obligations in the transition process. After the workshop, ANEM 

forwarded the Government of the Republic of Serbia a statement containing an appeal to 

have this appointment made without delay. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS  

 

In May, media reported about the consequences of several disputable media privatizations. 

Employees of Televizija Valjevo, which was sold at an auction in mid April for 147.000 dinars 

to Slobodan Pavlovic, owner of “Plus” Company, Obrenovac, claimed that they had not 

received their salaries for three months and that, because the electricity bill was not paid, this 

station was left without the terrestrial signal and was accessible only through cable. Before 

the privatization, the main funding source of this television was the town budget. The 

employees state that the new owner announced that erotic content and hot lines would be 

introduced as program items that would provide funds this television station needs to 

survive. 

 

In Krusevac, after the termination of the sale and purchase agreement with the Bulgarian 

“Media svjat” company, the Share Fund appointed Dragoljub Antic, journalist of that media 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

house a temporary asset administrator in the Publishing Company “Pobeda”. Antic qualified 

the situation in the Publishing Company “Pobeda” as difficult. Since the employees did not 

receive eight salaries and taxes or contributions were not paid, the debt of Publishing 

Company “Pobeda” amounts to about three million dinars on this basis only, while the 

amount of one million dinars more is owed to other creditors. 

 

In RTV Vrnjacka Banja, 45 employees announced that they would start a strike because the 

new owner had not disbursed salaries for March and April, or paid the accompanying 

contributions. Snezana Milicevic, Director of this media house, says that the employees are 

distorting the truth. According to her, RTV Vrnjacka Banja is still registered as a public 

enterprise, considering that, although three months have elapsed, the Business Registers 

Agency has still not issued a decision to enter the new ownership structure in the Register. 

Therefore, the municipality paid the employees their March salary, at the level of 90 percent 

of its full amount, and the full amount of contributions to the Pension and Disability 

Insurance Fund for the said month. The new owner paid the first installment at the amount 

of 100.000 dinars to the Electricity Company to repay the debt amounting to 1.000.000 

dinars incurred before the privatization, as well as 350.000 dinars to SOKOJ for the 

outstanding copyright fees. Miodrag Radovic from Belgrade, the new owner of RTV Vrnjacka 

Banja, believes that, instead of threatening to go on strike, the employees should work harder 

and more effectively. 

 

In Kraljevo, after the failed privatization and bankruptcy, the sale of “Ibarske novosti” was 

announced in May. “Ibarske novosti” has not been published for months, and radio and TV 

program is maintained at the minimum, namely only to ensure that regional television 

frequency is kept. These, together with the viewers and listeners that were acquired, are the 

only assets of “Ibarske novosti” since, after the failed privatization this company is in debt, 

does not have business facilities of its own, while its equipment is old. Some seventy or so 

former workers were beneficiaries of a social program and most of them are now looking for a 

new job having little hope that even a part of outstanding salaries will be reimbursed and that 

their pension contributions will be ensured for those two years in which no contributions 

were paid. The expected privatization did not take place, however, even though a buyer 

finally appeared. Namely, on May 20, “Kemo” Company, owned by the son of a famous 

Kraljevo businessman Dragan Cicic, offered 12 million dinars, slightly falling short of the 

announced price of 21 million dinars. Since the offered price was below the announced one, 

the consent of creditors was required for the company to be sold. Such consent was denied by 

the Tax Administration. Dr Ljubisa Jovasevic, Mayor of Kraljevo, blames the local 

Democratic Party Tax Administration Board for the denial of the consent. The President of 

Kraljevo’s Board of the Democratic Party, Milan Vukovic, refutes this and, in his statement 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

for “Politika”, says that it was not only that the democrats did not influence the decision of 

the Tax Administration, but they were not even informed about the attempted sale of 

“Ibarske novosti“. 

 

All this, and particularly the situation with the sales of “Novosti“, which was described into 

more detail in the section of this Report dealing with implementation of the Law on Public 

Information (although “Novosti” was privatized in accordance with the regulations that were 

in force at the time, the takeover of this company’s shares held by small shareholders and the 

government threatens to become an unprecedented scandal, if it has not already), 

additionally complicate the status of both privatized media and those in which privatization 

is still pending. Still, there is a complete lack of any proposals which could provide systemic 

solutions for the issues that are obviously arising in connection with media privatization, so 

as to protect media pluralism and freedom of public information.  

 

 

 


